50. léta v Československu

Úkol č. 1

Poznáte objekty na fotografiích?

Určete umělecký styl těchto objektů a jeho typické znaky.

Znáte další umělecká/architektonická díla, která vznikla v tomto uměleckém slohu?

Úkol č. 2

Už rozvil čas a voní nadějemi
svobody, slunce, prší z oblaků.
|: Vpřed soudruzi, hle, zaslíbenou zemi,
kde už není pánů, ani žebráků :|
|: Vpřed soudruzi k té zemi zaslíbené,
kterou chudák marně hledal od věků :|

Do houfu srdce spojme svoji víru,

muž podle muže, podle boku bok,

my dojdeme, my dojdeme!
Je čas, je čas by každý z nás svou paži k činu zved,
tam, kde se zapře síla v jeden ráz, tam se pohne svět!
Do houfu srdce jeden pevný blok!
|: Kupředu, levá, kupředu, levá, zpátky ni krok :|

Ten stranou je, kdo hluchý je a slepý,

kdo nejde s lidem, ten se vrací zpět.

|: Vpřed soudruzi, hle, od východních stepí,
nám už jarní vítr bije do plachet :|
Teď svorně v práci podejme si ruce
a píseň lidu ať se dotkne hvězd!
|: Vpřed, soudruzi, hle, prapor revoluce,
proti nepřátelům ocelovou pěst :| 

Do houfu srdce spojme svoji víru,

muž podle muže, podle boku bok,

my dojdeme, my dojdeme!

Je čas, je čas by každý z nás svou paži k činu zved,
tam, kde se napře síla v jeden ráz, tam se pohne svět!
Do houfu srdce jeden pevný blok!
|: Kupředu, levá, kupředu, levá, zpátky ni krok :|

My dojdeme, my dojdeme!

Je čas, je čas by každý z nás svou paži k činu zved,

tam, kde se napře síla v jeden ráz, tam se pohne svět!

Do houfu srdce jeden pevný blok!

|: Kupředu, levá, kupředu, levá, zpátky ni krok :| 

Dle kterých výrazů v textu poznáte, že se jedná o píseň, která vznikla v komunistickém režimu?

Jaké znaky jsou typické pro tzv. budovatelskou píseň?

Co bylo úkolem budovatelských písní?

Kdo je autorem této písně?

Úkol č. 3

Prohlédněte si výše uvedené fotografie a vysvětlete, k jaké významné události 50. let 20. století se pojí.

U jednotlivých fotografií určete, co konkrétně zachycují.

Vysvětlete, kdy a proč k této události došlo.

Jakou měla tato událost odezvu v tehdejší československé společnosti?

Úkol č. 4

Koho karikatura znázorňuje?

Co je cílem této karikatury? Proč vznikla?

Úkol č. 5

O jakou masovou akci/vystoupení se jedná?

Jaký společenský či stranický význam měla tato hromadná vystoupení?

Poznáte ze záběru některé z diváků?

Úkol č. 6

Prohlédněte si karikaturu a vysvětlete, jak dobový tisk (časopis Dikobraz) znázorňoval kapitalismus.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky