50. léta v Československu
Úkol č. 1
Poznáte objekty na fotografiích?
Určete umělecký styl těchto objektů a jeho typické znaky.
Znáte další umělecká/architektonická díla, která vznikla v tomto uměleckém slohu?
Úkol č. 2
Do houfu srdce spojme svoji víru,
muž podle muže, podle boku bok,
Ten stranou je, kdo hluchý je a slepý,
kdo nejde s lidem, ten se vrací zpět.
Do houfu srdce spojme svoji víru,
muž podle muže, podle boku bok,
my dojdeme, my dojdeme!
My dojdeme, my dojdeme!
Je čas, je čas by každý z nás svou paži k činu zved,
tam, kde se napře síla v jeden ráz, tam se pohne svět!
Do houfu srdce jeden pevný blok!
|: Kupředu, levá, kupředu, levá, zpátky ni krok :|
Dle kterých výrazů v textu poznáte, že se jedná o píseň, která vznikla v komunistickém režimu?
Jaké znaky jsou typické pro tzv. budovatelskou píseň?
Co bylo úkolem budovatelských písní?
Kdo je autorem této písně?
Úkol č. 3
Prohlédněte si výše uvedené fotografie a vysvětlete, k jaké významné události 50. let 20. století se pojí.
U jednotlivých fotografií určete, co konkrétně zachycují.
Vysvětlete, kdy a proč k této události došlo.
Jakou měla tato událost odezvu v tehdejší československé společnosti?
Úkol č. 4
Koho karikatura znázorňuje?
Co je cílem této karikatury? Proč vznikla?
Úkol č. 5
O jakou masovou akci/vystoupení se jedná?
Jaký společenský či stranický význam měla tato hromadná vystoupení?
Poznáte ze záběru některé z diváků?
Úkol č. 6
Prohlédněte si karikaturu a vysvětlete, jak dobový tisk (časopis Dikobraz) znázorňoval kapitalismus.